Handla jeans

Jag stryker ett tyg mellan mina fingertoppar utan att ha en aning om vad jag känner efter. Provar inte tröjan. Bläddrar mellan en rad jeans som ligger på en hylla. Jeans var längesen. Plötsligt blev det chinos och inget annat. Vad för slags jeans ska man ha?
Jag provar olika modeller. Klart är att om man har stora lår, ska man inte välja ”slim leg”. Faller tillslut för ett par kemiskt blekta med förgjorda hål. Det känns gubbigt att tycka att det är fånigt med förgjorda hål. Jag visar byxorna för Sophie. Hon spänner överläppen.
”Nej.” säger hon ”Är det verkligen snyggt med trasiga byxor?”
Det blir inga jeans. Det blir ett par mörkblå chinos som sitter bra över rumpan. Sophie handlar en vit blus. Vi klär oss så som vuxna klär sig, vi konverserar så som vuxna konverserar. En maskerad och låneord.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar